O projekte

Cieľom projektu KEGA č. 026TUKE-4/2021 „Metodická a obsahová inovácia výučby vybraných predmetov z oblasti informačných a komunikačných technológií s orientáciou pre potreby praxe na báze využívania moderných videokonferenčných a kolaboračných nástrojov“ je metodická a obsahová inovácia výučby IKT predmetov na troch vysokých školách, ktoré sú zamerané na oblasť počítačových sietí so špecifickým zohľadnením na integráciu moderných videokonferenčných a kolaboratívnych nástrojov. Projekt reaguje na požiadavku praxe a zamestnávateľov, aby absolventi technických vysokých škôl boli kvalitne pripravení a získali vedomosti, ktoré korelujú s priemyselnými certifikáciami v predmetnej oblasti. Zároveň sa implementáciou projektu dosiahne kvalitnejšia spolupráca medzi odborníkmi a pedagógmi Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach (FEI TUKE), Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej Technickej univerzity (FIIT STU) a Fakulty riadenia a informatiky Žilinskej univerzity v Žiline (FRI UNIZA) s možnosťou ich vzájomného prepojenia a vzdialeného zapájania do vyučovacieho procesu partnerských škôl. V rámci nasadzovania nových metodík sa primárny dôraz bude klásť na ich využiteľnosť pre dištančné formy vzdelávania a to integráciou videokonferenčnej a kolaboračnej technológie, pokročilými simulačnými zadaniami, multimediálnym obsahom a prístupom k týmto prvkom cez modernú webovú platformu.

Otvorené problémy IT vzdelávania

Medzi otvorené problémy, ktoré sú verejne diskutované na mnohých fórach patrí potreba:

  • skvalitniť vzdelávanie v IT odboroch na vysokých školách tak, aby bolo pre záujemcov o štúdium atraktívne a nedochádzalo tak k odchodu významného percenta našich študentov do zahraničia,
  • inovovať vzdelávací obsah tak, aby reflektoval na požiadavky praxe tým, že do obsahu vzdelávania vstúpia aj firmy a priemysel, ktorí sú odberateľmi absolventov VŠ,
  • sprístupniť vzdelávanie a poznatky tak, že sa začnú v oveľa väčšej miere využívať dištančné formy výučby a inovatívne komunikačné/kolaboračné technológie (zvlášť po skúsenostiach s pandémiou COVID-19),
  • verifikovať kvalitu vzdelania študentov, ktorí vychádzajú z vysokých škôl tým, že sa zavedú nástroje hodnotenia ich reálnych poznatkov, praktických zručností a ďalších parametrov, ktoré majú vplyv na ich uplatniteľnosť v praxi (bez potreby ďalších vzdelávaní, či kompletnej rekvalifikácie).

Inovácia metodík

Inováciou metodík využívaných vo výučbe tak, aby boli porovnateľné s požiadavkami najnovšej priemyselnej certifikácie CCNA/CCNP a preniesli sa tak obsahové zmeny do vyučovaných predmetov (povinných a voliteľných) relevantných k danej problematike,

Spolupráca s IT firmami

Priamym zapojením sa firiem a zamestnávateľov do pripomienkovania metodík a tvorby samotného obsahu. Primárne sa zameriame na zapojenie zamestnávateľov, ktorí hľadajú na trhu práce odborníkov v danej oblasti (univerzity sú často zapojené do rôznych platforiem, kde môžu túto spätnú väzbu získať, napr. Košice IT Valley, Z@ICT a pod.).

Podpora dištančného vzdelávania

Rozšírenie možností vzdelávania priamou integráciou nových foriem dištančného vzdelávania do výučby a to napr. nahrávaním a zdieľaním prednášok, cvičení, doplnkového obsahu a nasadením videokonferenčných a kolaboračných nástrojov do tradičnej výučby (napr. nástrojov ako Cisco Webex, alebo využívanie funkcionalít Národnej teleprezentačnej infraštruktúry Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR).

Odborný rast pedagógov

Posilnením aktívneho odborného rastu pedagógov na troch vysokých školách zapojených do riešenia projektu a umožnenie ďalším učiteľom vysokých škôl na Slovensku participovať na vzdelávaní alebo na dosiahnutých výsledkoch, čím sa zvýši dopad projektu. Uvedomujeme si, že záujem o štúdium na technických vysokých školách je často výsledkom kvalitného technického vzdelávania na stredných školách a preto v rámci projektu budú pravidelne organizované videokonferenčné školenia, workshopy a webináre pre učiteľov stredných škôl z oblastí riešených projektom, čím sa umožní ich ďalší odborný
rast.